Sprawdź czy organizujesz legalne promocje i konkursy w mediach społecznościowych oraz e-sklepach |
![]() |
![]() |
![]() |
W ostatnich dwóch-trzech latach firmy, organizacje czy internauci coraz chętniej organizują konkursy lub loterie w mediach społecznościowych. Także e-sklepy wykorzystają promocje do przyciągnięcia nowych klientów. Zanim jednak sami przystąpimy do przygotowania takich atrakcji upewnijmy się, że robimy to zgodnie z obowiązującym prawem. – Praktycznie każde takie działanie musi mieć swój własny, unikalny regulamin. W przypadku konkursów jest to wymagane z powodu obowiązujących przepisów prawa, które reguluje art. 8 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Dodatkowo, jeśli nasz konkurs w świetle Ustawy o grach hazardowych zostanie uznany za loterię, konieczna będzie akceptacja takiego regulaminu przez dyrektora Izby Celnej – wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Warto także przygotować regulamin dla każdej organizowanej promocji, co pozwoli jasno określić jej zasady i uniknąć późniejszych nieporozumień oraz kar.
Pomyłka może drogo kosztować Kary w przypadku błędów lub braku regulaminu, jakie przewiduje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów mogą stanowić nawet 10 procent przychodów przedsiębiorcy za poprzedni rok. Dodatkowo, jeśli organizujemy loterię, ciąży na nas obowiązek zatwierdzenia regulaminu przez dyrektora Izby Celnej, zgodnie ze wspomnianą wcześniej Ustawą o grach hazardowych. – Z loterią mamy do czynienia w momencie, gdy przygotowany przez nas konkurs przewiduje losowanie nagród. W przypadku nie spełnienia wszystkich niezbędnych warunków, które określają stosowne przepisy, kara może wynosić ponad 10 tysięcy złotych – tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Nie warto więc ryzykować.
Co powinien zawierać regulamin Przygotowując regulamin należy pamiętać o zawarciu w nim wszystkich najważniejszych informacji. Podstawą jest oczywiście szczegółowe opisanie danego konkursu lub promocji. Ważne, aby wszystkie zasady zostały jasno określone i umieszczone na odpowiedniej stronie tak, aby informacja ta była dostępna jeszcze zanim użytkownik zadeklaruje chęć udziału w naszej akcji. Cały regulamin musi być napisany w precyzyjny i zrozumiały sposób. Przede wszystkim musimy poinformować uczestników o tym, kto jest organizatorem, kto odpowiada za nadzór oraz jakie są warunki uczestnictwa w konkursie lub promocji. Należy też jasno określić na jakiej zasadzie zostanie wyłoniony zwycięzca, a także jakie nagrody można wygrać. Ważne jest ustalenie ram czasowych konkursu. Nie wolno również zapomnieć o dodaniu informacji o tym, do jakich celów wykorzystamy przekazane przez użytkowników dane osobowe. Należy też za każdym razem rejestrować taki zbiór danych osobowych u Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Dodatkowo, jeśli użytkownik nie wyraził zgody, nie wolno wykorzystywać informacji o danych osobowych do celów marketingowych. Pamiętajmy też, że określony przez nas czas na składanie reklamacji nie może być zbyt krótki.
Uważaj przy działaniach w social media Organizując konkurs w mediach społecznościowych należy zadbać o to, aby regulamin jasno określał, kto jest jego organizatorem. Musi wskazywać firmę, np. podmiot prowadzący sklep, a nie portal społecznościowy, który jest tylko narzędziem do rozreklamowania naszej akcji. O tę zasadę szczególnie dba Facebook. Jeśli się do niej nie zastosujemy, nasza strona w tym serwisie może zostać zablokowana. Dodatkowo, w przypadku Facebooka, należy pamiętać o tym, że wykorzystanie możliwości portalu, takich jak kliknięcie przycisku „lubię to!”, nie może być traktowane jako zgoda na przystąpienie do loterii. Możemy natomiast skorzystać z e-maila lub aplikacji konkursowej. – Stworzony przez nas regulamin musi jasno określać warunki przystąpienia do zabawy. Sytuacja, w której użytkownik polubił daną stronę, umieścił zdjęcie, napisał komentarz lub polubił jeden z jej elementów wcale nie oznacza, że wyraża zgodę na udział w konkursie. Najłatwiejszym sposobem, by taką deklarację uzyskać, jest umieszczenie w portalu odpowiedniej aplikacji internetowej, za pomocą której będzie odbywać się rejestracja. Pamiętajmy też, że wszelkie kontakty związane z konkursem, nie mogą być prowadzone przy pomocy Facebooka – tłumaczy Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Organizatorzy często zapominają też, że na publiczne informowanie o tym, kto wygrał konkurs wymagana jest zgoda osoby zainteresowanej, która może sobie tego zwyczajnie nie życzyć.
Niewłaściwe zapisy w regulaminach Zdarzają się też przypadki celowego stosowania przez organizatorów zapisów, które są wprost sprzeczne z prawem. Sądzą oni, że dzięki ich wprowadzeniu do regulaminu zdołają uniknąć odpowiedzialności za np. nieprawidłowe działanie aplikacji konkursowej. Możemy spotkać się także z zapisami: „organizator zastrzega sobie prawo do zmiany zamówionej nagrody na inną o podobnej funkcjonalności i wartości” czy „towar przeceniony lub zakupiony w promocji nie podlega zwrotom”. Takie zapisy uznawane są jako klauzule niedozwolone i nie wolno ich stosować.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) dostaje coraz częściej informacje o braku jasnych zasad przy danym konkursie lub promocji, a nawet całkowitym braku regulaminu, co powoduje kontrole i nakładanie kar finansowych. – Zgłaszającymi są najczęściej sami użytkownicy, organizacje lub firmy, które wyspecjalizowały się w pozywaniu organizatorów takich akcji – mówi Rafał Stępniewski. Podobnie jest z Izbami Celnymi, które w takim przypadku zobowiązane są do przeprowadzenia kontroli. |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|
Sprawdź również najnowsze
Oferty Pracy w IT w Warszawie:
Czytaj więcej najnowszych wiadomości branży IT z Warszawy i całej Polski
Komunikator firmowy - do czego może się przydać w Twoim przedsiębiorstwie? 28.06.2022 ![]()
| Praca Warszawa i okolice: gdzie szukać pracy? 28.01.2022 ![]()
| Digital Hub firmy Bayer rozpoczyna współpracę z Akademią Górniczo-Hutniczą oraz Politechniką Śląską 22.12.2021 ![]()
| ||
Większa liczba ogłoszeń o pracę dla juniorów w IT 05.11.2021 ![]()
| Allegro liderem segmentu marketplace 02.11.2021 ![]()
| Pozostałe Artykuły
|
Warszawa - Firmy IT
Ostatnio dodane Firmy
Lizard - Outsourcing IT ul. Bukowińska 22/200 Warszawa - outsourcing IT |
|
Zabawka i Wyprawka ul. Adama Mickiewicza 16 Olszewo-Borki - internet |
|
Wydawaj Dobrze Mokotowska 1 Warszawa - internet |
|
Soflab Technology Sp. z o.o. - oddział Warszawa Al. Jerozolimskie 123A Warszawa - outsourcing IT |
|
EIP Sp. z o.o. ul. Inflancka 5/57 Warszawa - zarządzanie systemami |
|
ITLecture Sp. z o. o. ul. Williama Heerleina Lindleya 16 Warszawa - outsourcing IT |
|
Vertes Group Sp. z o.o. ul. Szachowa 1 Warszawa - internet |
|
TeamSoft Sp. z o.o. ul. Domaniewska 47/10 Warszawa - informatyka |
|
sociomantic labs Sp. z o.o. Al. Szucha 2/4 lok. 27 Warszawa - outsourcing IT |
|
Kasy Fiskalne Dymicom - Oddział Warszawa Aleje Jerozolimskie 123A Warszawa - serwis, usługi |
|