Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.X

Partnerem portalu WarszawaIT.pl jest
Reklama na WarszawaIT.plReklama na WarszawaIT.pl  Wspďż˝praca biznesowaZostań Patronem Honorowym (oferta dla firm IT)



amateurfetishist.com tryfist.net analonly.org
Te FIRMY obecnie najwięcej rekrutują w branży IT w Warszawie:
ITFS sp. z o.o.
poszukuje osób na stanowiska:
Samsung R&D Institute Poland
poszukuje osób na stanowiska:
Connectis_
poszukuje osób na stanowiska:
Zobacz Teraz wszystkie oferty pracy ››

Warszawa IT - na skróty...


Jak wystrzegać się klauzul niedozwolonych w regulaminie sklepu internetowego? PDF Drukuj Email

Klauzule niedozwolonePostanowienia wzorców umownych, które w wyniku uprawomocnienia się wyroku Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zostaną uznane za niedozwolone, podlegają z urzędu wpisaniu do rejestru klauzul niedozwolonych. Rejestr ten w formie elektronicznej prowadzi Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów („UOKIK”), zaś zestawienie klauzul znajduje się na stronie internetowej Urzędu. Z jednej strony umożliwia to zapoznanie się przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w stosunkach z konsumentami z postanowieniami uznanymi dotychczas za niedozwolone, jednakże dostępność oraz jawność rejestru rodzi po stronie przedsiębiorców obowiązek ich znajomości. W sytuacjach konfliktu z konsumentami nie mogą oni zasłaniać się nieznajomością klauzul. Posłużenie się klauzulami w umowach stosowanych przez przedsiębiorców doprowadzi do nieważności zapisów.

W ostatnim kwartale 2015 roku, w okresie od dnia 9 listopada do dnia 8 grudnia do rejestru prowadzonego przez UOKIK zostało wpisanych 37 klauzul, w tym 12 spośród nich dotyczyło handlu elektronicznego, a 2 – sprzedaży konsumenckiej.

Zapis w umowie umożliwiający przedsiębiorcy dokonywanie zmian w cenie pojawia się w rejestrze wielokrotnie – taki przypadek stanowi również wpis o nr 6185 „Cena podana przy każdym towarze jest wiążąca od chwili złożenia przez klienta zamówienia (i jego potwierdzenia) i nie ulega zmianie nawet w przypadku wzrostu cen wyrobów w serwisie (za wyjątkiem cen zawierających ewidentne błędy edytorskie” (sygn. akt: XVII AmC 24838/13).

Zgodnie z art. 385[3] Kodeksu Cywilnego („KC”) klauzulę niedozwoloną może stanowić w razie wątpliwości zapis wyłączający lub istotnie ograniczający odpowiedzialność względem konsumenta za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania. Tymczasem przywołany wyżej zapis niewątpliwie prowadzi do wyłączenia odpowiedzialności przedsiębiorcy. Dalszą konsekwencją powyższego będzie uznanie za klauzulę niedozwoloną także postanowienia przyznającego przedsiębiorcy w relacji z konsumentem uprawnienia do dokonywania wiążącej interpretacji umowy, czy też uprawnienia na rzecz przedsiębiorcy do dokonywania jednostronnych zmian w umowie bez ważnej przyczyny wskazanej w umowie. Co więcej, posłużenie się zwrotem „ewidentne błędy edytorskie” oznacza postawienie konsumenta w sytuacji, gdzie niejasność tego sformułowania, która będzie podlegała wyłącznie interpretacji przedsiębiorcy, może oznaczać dla niego konkretny skutek w postaci obowiązku zapłaty wyższej ceny niż widniejąca na stronie.

Przedsiębiorca jest odpowiedzialny za organizację oraz poprawne i zgodne z prawem funkcjonowanie prowadzonego przez siebie e-sklepu. Stanowi to konsekwencję uznania przedsiębiorców w zakresie prowadzonej przez nich działalności gospodarczej za profesjonalistów, stąd nie mogą oni przerzucać odpowiedzialności za błędne działanie sklepów internetowych na konsumentów (przykładowo w zakresie błędnej ceny widniejącej w e-sklepie).

Kolejną klauzulą o której warto wspomnieć, a która została uznana za abuzywną, jest postanowienie wpisane do rejestru pod nr wpisu 6199: „Reklamacje powinny być składane tylko za pośrednictwem poczty elektronicznej – w przypadku innych dróg zgłaszania zażaleń, nie są one rozpatrywane. Wszystkie skargi, dotyczące uszkodzonych towarów, należy zgłaszać w terminie, określonym w ust. 3 – reklamacje złożone później nie są uwzględniane” (sygn. akt: XVII AmC 12497/13) oraz nr wpisu 6197: „Przesłanie informacji o wadliwym asortymencie powinno nastąpić nie później, niż w terminie 3 dni od daty stwierdzenia uszkodzenia” (sygn. akt: XVII AmC 12476/13).

Powyższe konstrukcje są bardzo dogodne dla przedsiębiorcy, jednakże należy pamiętać, że konsument w celu złożenia oświadczenia o reklamacji może posłużyć się dowolną, wybraną przez siebie formą. Najdogodniejszą z form dla konsumenta będzie oczywiście dokonanie reklamacji poprzez list polecony za zwrotnym potwierdzeniem odbioru, gdyż posłużenie się taką formą czyni zadość udowodnieniu złożenia reklamacji, a także wyraźnie wskazuje, od kiedy zaczyna biec termin na rozpatrzenie reklamacji przez przedsiębiorcę. Postanowienie ograniczające konsumentowi okres, w którym możliwe będzie złożenie reklamacji, niewątpliwie zostanie uznane za niedozwolone z uwagi na sprzeczność z dobrymi obyczajami i rażące naruszenie jego interesów.

Badanie postanowień wzorców umownych stosowanych w stosunkach z konsumentami zyskało nowe znaczenie szczególnie od początku roku 2016, gdyż zgodnie z zapowiedziami Prezesa UOKIK-u planowane jest przeprowadzenie szeregu kompleksowych kontroli, których celem będzie ustalenie, czy przedsiębiorcy dostosowali się do przepisów konsumenckich obowiązujących w zmienionym brzmieniu od 25 grudnia 2015 r. Z uwagi chociażby na to warto bliżej przyjrzeć się stosowanym umowom lub regulaminowi sklepu internetowego z perspektywy występowania w ich treści klauzul uznanych za abuzywne.

Paweł Leśny

Katarzyna Barszczewska

JPL Group Sp. z o. o.

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »

Sprawdź również najnowsze
Oferty Pracy w IT w Warszawie:


 Stanowisko / Firma:

Programista / Developer

Tester Oprogramowania / Software Engineer

Administrator IT / Manager IT


Czytaj więcej najnowszych wiadomości branży IT z Warszawy i całej Polski

Jakie są rodzaje klamek do drzwi?
10.04.2024


Warszawa informacje


Klamki, choć należą do mniejszych elementów wyposażenia wnętrz, odgrywają znaczącą rolę w dopełnieniu każdej aranżacji. W parze z drzwiami tworzą spójną całość, która podkreśla wybrany styl wnętrza. Salony wyposażenia oferują szeroki wybór klamek różniących się kształtami, stylami oraz materiałami wykończeniowymi, przy czym trendy w tej dziedzinie ulegają ciągłym zmianom. Podczas wyboru klamki [ ... ]


Życie na Express: Swiso.pl i Jak Supermarkety Online Odmieniają Twój Dzień w Warszawie!
28.02.2024


Warszawa informacje


Odkryj Smak Nowoczesnych Zakupów! Kliknij, by Dowiedzieć Się, Jak Supermarkety Online Przynoszą Wygodę, Różnorodność i Szybkość w Twoje Codzienne Życie w Warszawie. Zapisz się na Newsletter i Odbierz 40 zł na Pierwsze Zakupy. Zakupy Online: Wygoda, Różnorodność, Szybkość W życiu w wielkim mieście, takim jak Warszawa, każda chwila jest na wagę złota. W tym zgiełku codzienności, zakupy spożywc [ ... ]


Internet światłowodowy Wawer. W czym jest lepszy niż Internet mobilny?
27.12.2023


Warszawa informacje


Internet światłowodowy, a może mobilny? To typowy dylemat, przed jakim stają osoby wybierające technologię dostępu do sieci. Opcja Internetu mobilnego wydaje się być bardzo kusząca – w końcu można go uruchomić praktycznie wszędzie, od ręki, bez konieczności wykonywania instalacji. Ot, wystarczy tylko włożyć kartę dowolnego operatora komórkowego do routera z modem. Tyle teoria. Praktyka pok [ ... ]


Komunikator firmowy - do czego może się przydać w Twoim przedsiębiorstwie?
28.06.2022


Warszawa informacje


Komunikatory internetowe diametralnie zmieniły nasz sposób komunikacji. To rewolucja, którą można porównać do ery SMS-ów. Dziś z takich komunikatorów korzystają nie tylko osoby prywatne, ale coraz chętniej także przedsiębiorstwa, w tym korporacje. Trudno się dziwić: jest to szybsze, tańsze i efektywniejsze w porównaniu z tradycyjną rozmową telefoniczną. W jaki sposób komunikator firmowy może us [ ... ]


Praca Warszawa i okolice: gdzie szukać pracy?
28.01.2022


Warszawa informacje


Stolica Polski to największy ośrodek gospodarczy w kraju, generujący stałe zapotrzebowanie zarówno na wykwalifikowaną kadrę, jak i personel wykonujący prace proste oraz pracowników dorywczych i sezonowych. Niemniej warto pamiętać, że etaty czekają nie tylko w samej Warszawie, ale także w okolicznych powiatach, tworzących łącznie aglomerację warszawską i zarazem ogromne centrum handlowo-usługow [ ... ]


Pozostałe Artykuły