Ericsson zidentyfikował najgorętsze trendy konsumenckie w obszarze
technologii na zbliżający się rok 2014. Od ponad 15 lat ConsumerLab
prowadzi badania odkrywając wartości jakimi kierują się konsumenci, ich
zachowania i sposób korzystania z produktów i usług ICT. Globalny
program badawczy firmy Ericsson bazuje na corocznych wywiadach ze 100
tysiącami osób z ponad 40 krajów.
„Najważniejszym trendem, który obserwujemy jest masowy popyt na
aplikacje i usługi we wszystkich branżach i grupach społecznych – co ma
niebywały potencjał by fundamentalnie zmienić nasz życie” – powiedział Michael Björn szef badań w ConsumerLabie.
„Polska jest jedynym krajem w badaniu ConsumerLab, w którym
konsumenci deklarują, że do wszystkich aktywności komputerowych
najczęściej wykorzystują laptop. Polacy rzadziej niż średnia
globalna korzystają ze streamingu wideo na urządzeniach mobilnych. Tylko
5% połączeń z siecią w Europie Środkowej i Wschodniej pozwala na
streming wideo – to najgorszy wynik tzw. app coverage na świecie.” – powiedział Oliver Kanzi – prezydent firmy Ericsson w Polsce
- Aplikacje zmieniają społeczeństwo. Szybkie tempo
absorpcji smartfonów na globalnym rynku zupełnie zmieniło sposób w jaki
komunikujemy się i korzystamy z internetu. Rewolucja mobilności
stworzyła podwaliny dla transformacji innych branż. Wkroczyliśmy w fazę
gwałtownej dywersyfikacji sposobów korzystania ze smartfonów –
użytkownicy poszukują coraz większej liczby osobistych aplikacji, które
ułatwią im codzienne funkcjonowanie w możliwie największej liczbie
obszarów, tj. komunikacja, transport, zdrowie, sport, etc. Aplikacje,
których używasz, są ważniejsze niż twój telefon.
- Twoje ciało jest hasłem. Serwisy internetowe
wymagają coraz dłuższych haseł z kombinacją cyfr, liter, symboli,
czyniąc zapamiętanie naszych wszystkich haseł prawie niemożliwym. To
wszystko prowadzi do rosnącego znużenia koniecznością korzystania z
haseł i zainteresowaniem alternatywami biometrycznymi. Na przykład, że
52% użytkowników smartfonów chce wykorzystywać odciski palców zamiast
haseł, połowa konsumentów chce nawet autoryzować płatności kartami
kredytowymi w ten sposób.
- Zmierzone “ja”. Ciśnienie krwi, puls, kroki – to
tylko przykłady tego jak możemy mierzyć swoje aktywności.Wystarczy, że
odpalusz aplikację śledzącą trasę i tempo twojego biegu, a już dowiesz
się czegoś na swój temat. Wykres 3 pokazuje, że 40% konsumentów
chciałoby aby smartfon mierzył każdą ich aktywność. Co więcej, 59% osób
chciałoby posiadać opaskę na rękę, która pozwalałaby na uzyskanie
dokładniejszych danych i szerszego zakresu pomiarów.
- Chcemy dostępu do Internetu wszędzie. I wiecie co?
Dostaniemy go! Globalnie, konsumenci są zdecydowanie mniej zadowoleni z
jakości internetu mobilnego, niż z jakości połączeń głosowych. Schemat
jest podobny zarówno dla krajów rozwijających się, jak i rozwiniętych.
Konsumenci z rynków zaawansowanych rzadziej wybaczają problemy z
łącznością i nie zadowalają się gorszą usługą.
- Smartfony niwelują cyfrową przepaść. Internet w
skali globalnej jest wciąż niedostatecznie i nierówno dystrybuowany – co
skutkuje powstaniem tzw. cyfrowego podziału. Jednakże, wraz z
nadejściem tanich smartfonów, przynajmniej jedna z papier tworzących
cyfrowy podział zaczyna znikać. Konsumenci nie potrzebują już
kosztownych urządzeń komputerowych by korzystać z serwisów
internetowych. Na całym świecie już 51% konsumentów uważa, że telefon
komórkowy jest ich najważniejszym urządzeniem, używanym do wykonywania
codziennych aktywności.
- Korzyści są ważniejsze niż obawy. Jako że internet
stał się integralną cześcią naszego życia, ryzyko związane z byciem
połączonym z siecią staje się coraz bardziej oczywiste. Z tego powodu,
56% użytkowników internetu ma obawy w kwestii prywatności.
Jednocześnie, tylko 4% uważa, że w związku z obawami zacznie korzystać z
internetu rzadziej.
- Wideo z poleceniem. Mimo posiadania większego
wyboru multimediów niż kiedykolwiek, coraz rzadziej sami decydujemy, co
tak naprawdę chcemy oglądać. W rzeczywistości, bardzo często konsumujemy
treści z polecenia naszych znajomych w sieciach społecznościowych. Z
naszych badań wynika, że 38% konsumentów ogląda wideo polecone przez
znajomych przynajmniej kilka razy w tygodniu. Nasi znajomi podobnie jak w
przypadku wideo, wpływają również na naszą listę czytanych artykułów i
blogów oraz muzykę jakiej słuchamy.
- Chcę widzieć moją transmisję danych. 48%
użytkowników regularnie korzysta z aplikajci pokazujących informacje na
temat konsumpcji danych. 38% chce tylko wiedzieć ile danych
wykorzystali. 28% chce mieć pewność, że operatorzy naliczają im opłaty
poprawnie. Badania pokazują również, że 37% użytkoników regularnie
korzysta z aplikacji do mierzenia prędkości połączenia internetowego.
- Czujniki w otoczeniu.Jako że serwisy internetowe
dynamicznie wchodzą pod strzechy, konsumenci coraz częściej oczekują, że
ich fizyczne otoczenie będzie również interaktywne. że około 60%
właścicieli smartfonów wierzy, że czujniki będą powszechnie
wykorzystywane przed końcem 2016 roku. Ludzie oczekują, że będą one
zainstalowane niemal wszędzie – w transporcie publicznym, samochodach,
domach, pracy.
- Graj, zatrzymaj, wznów - wszędzie. Globalnie, 19%
całego czasu przy streamingu TV i wideo, jest spędzane na tabletach i
telefonach.Konsumenci, którzy oglądają wideo, coraz częściej zaczynają
oglądać w domu i kontynuują w innych lokalizacjach – np. w autobusie czy
w parku. Gdy zmieniamy miejsce oglądania, czasami warto również zmienić
urządzenie.
|