Ogólnoświatowe badanie Cisco pozwoliło określić najważniejsze
tendencje w branży, za które uznano rosnącą rolę sieci w centrach
przetwarzania danych i kwestii bezpieczeństwa oraz coraz większe
znaczenie dostępu mobilnego
Warszawa, 15 lutego 2011 roku, Firma Cisco Systems zaprezentowała ostatnią część raportu z cyklu badań Cisco® Connected World Report
- międzynarodowego badania, w ramach którego poddano analizie
tendencje w zachowaniach pracowników związane z dostępem do informacji w
dowolnym miejscu i za pomocą dowolnego urządzenia, a także możliwości
informatyków w zakresie zaspokajania potrzeb tych pracowników.
Najnowsze wyniki dotyczą tendencji w zakresie centrów przetwarzania danych, wirtualizacji i przetwarzania w chmurze (cloud computing),
a także zmieniającej się roli działów informatyki w kontekście
rosnącej mobilności i coraz większego rozproszenia pracowników. Z
raportu wynika, że informatycy z przedsiębiorstw prowadzących
działalność na skalę globalną tworzą nowe miejsca pracy poprzez
rozwijanie współpracy pomiędzy zespołami w centrum przetwarzania danych
oraz wdrażanie nowych technologii, takich jak wirtualizacja i
przetwarzanie w chmurze. Jednocześnie starają się o zachowanie
bezpieczeństwa i nadzoru nad danymi, gdyż pracownicy coraz częściej
wymagają dostępu do sieci i informacji, przebywając poza swoim biurem.
52% informatyków z 13 krajów objętych ogólnoświatowym badaniem
stwierdziło, że korzystają lub planują skorzystać z przetwarzania w
chmurze. Prognozy przewidują jeszcze wyższe wskaźniki popularności tej
technologii w Brazylii (70%), Chinach (69%) i Indiach (76%).
Respondenci z całego świata za najważniejsze priorytety w swoich
centrach przetwarzania danych na następne trzy lata uznali: zwiększenie
prężności i szybkości wdrażania aplikacji biznesowych (33%), lepsze
zarządzanie pojemnością zasobów w celu dostosowania tej pojemności do
popytu (31%), zwiększenie odporności centrów przetwarzania danych na
awarie (19%) oraz obniżenie kosztów zasilania i chłodzenia (17%).
Najważniejsze informacje
Tendencje dotyczące przetwarzania w chmurze
- Korzystanie z chmur dzisiaj: W 13 krajach
objętych badaniem średnio tylko 18% respondentów korzysta dziś z
przetwarzania w chmurze, natomiast kolejne 34% respondentów planuje
skorzystać z tej technologii w przyszłości.
- Główni użytkownicy chmur dzisiaj: Na czele
listy krajów, w których korzysta się już z przetwarzania w
chmurze, znajdują się: Brazylia (27%), Niemcy (27%), Indie (26%), USA
(23%) i Meksyk (22%); kraje te przekroczyły średni wskaźnik dla
wszystkich krajów wynoszący 18%.
- Korzystanie z chmur w przyszłości: Znaczna
większość (88%) uczestniczących w ankiecie informatyków przewiduje,
że w ciągu kolejnych trzech lat będzie przechowywać część danych i
aplikacji swojej firmy w chmurach prywatnych lub publicznych.
- Chmury prywatne: Jedna trzecia informatyków
stwierdziła, że ponad połowa danych i aplikacji ich firm znajdzie
się w ciągu następnych trzech lat w chmurach prywatnych. Według
prognoz wskaźnik rozpowszechnienia chmur prywatnych będzie wyższy w
Meksyku (71%), Brazylii (53%) i USA (46%).
- Perspektywy czasowe dla chmur publicznych:
Spośród respondentów, którzy zamierzają korzystać z chmur publicznych,
jedna trzecia (34%) planuje wdrożyć takie rozwiązanie w ciągu roku,
44% prognozuje, że ich firmy zaczną korzystać z chmur publicznych
w ciągu najbliższych dwóch lat, a 21% oczekuje, że dojdzie do
tego w ciągu 2–3 lat.
Tendencje w zakresie wirtualizacji
- Wirtualizacja serwerów nie jest jeszcze
rozpowszechniona w środowiskach produkcyjnych i nieprodukcyjnych. Tylko
29% respondentów z całego świata zwirtualizowało do tej pory ponad
połowę swoich serwerów produkcyjnych i tylko 28% zwirtualizowało
do chwili obecnej ponad połowę swoich serwerów nieprodukcyjnych.
- Główne przyczyny wdrażania wirtualizacji:
Za najważniejszą przyczynę informatycy uznali wzrost prężności
infrastruktury informatycznej (30%); następne w kolejności przyczyny
to możliwość optymalizacji zasobów w celu zredukowania kosztów (24%)
oraz szybsze udostępnianie aplikacji (18%).
- Czynniki hamujące rozpowszechnianie wirtualizacji:
Za największe przeszkody na drodze do wirtualizacji uznano m.in.
kwestie bezpieczeństwa (20%), obawy o stabilność (18%), trudności w
opracowaniu procesów operacyjnych dla środowiska
zwirtualizowanego (16%) oraz trudności z zarządzaniem (16%).
- Wzrost popularności wirtualizacji: W ciągu
najbliższych trzech lat sytuacja ulegnie zmianie. Niemal połowa
uczestniczących w ankiecie informatyków (46%) spodziewa się, że dojdzie
do wirtualizacji 50–100% serwerów w ich środowisku produkcyjnym.
- Informatycy dostrzegają duże oszczędności zapewniane przez wirtualizację:
Dwie piąte respondentów (40%) spodziewa się obniżenia kosztów
centrum przetwarzania danych o 25–49%, a kolejne 30% respondentów
oczekuje obniżki kosztów sięgającej maksymalnie 24%.
Tendencje, problemy i priorytety w centrach przetwarzania danych
- Najważniejsze problemy centrów przetwarzania danych:
Kierownicy ds. informatycznych uznali, że najważniejsze problemy
centrów przetwarzania danych to m.in. bezpieczeństwo, wydajność,
niezawodność oraz budżet na serwisowanie i zarządzanie.
- Najważniejsze technologie i tendencje:
Jedna trzecia kierowników ds. informatycznych wymieniła mobilny
dostęp do informacji jako tendencję, która wywrze największy wpływ na
centra przetwarzania danych, zwłaszcza w Chinach (47%), Brazylii
(40%) i Niemczech (39%). Za niemal tak samo ważne uznano
wirtualizację (32%), wdrożenie ujednoliconej infrastruktury
centrów przetwarzania danych (29%), wirtualizację komputerów
biurkowych (27%) oraz przetwarzanie w chmurze (17%).
- Tendencje biznesowe, które wywrą największy wpływ na centra przetwarzania danych w firmach:
Kierownicy ds. informatycznych zostali poproszeni o wskazanie
wszystkich tych tendencji biznesowych, które mogą w ciągu
najbliższych trzech lat wywrzeć największy wpływ na centra
przetwarzania danych w ich firmach. Dwie piąte (40%) respondentów
stwierdziło, że w ciągu najbliższych trzech lat najważniejszą
tendencją biznesową będzie wzrost liczby aplikacji i ilości danych,
bezpośrednio za nią uplasowało się zarządzanie bezpieczeństwem i
ryzykiem (39%) oraz obniżenie kosztów (34%). Wysoką pozycję na
liście zajęła takżę obsługa rozproszonych pracowników mobilnych
lub zdalnych oraz upowszechnienie technologii wideo i technologii
ułatwiających współpracę.
- Rola sieci: 69% uczestniczących w ankiecie
informatyków prognozuje wzrost roli sieci z uwagi na jej kluczową
pozycję w centrum przetwarzania danych oraz na zapewnianą przez
nią możliwość ujednolicenia zasobów i zarządzania nimi.
- Najważniejsze priorytety centrów przetwarzania danych:
Za główne priorytety centrów przetwarzania danych na całym
świecie w ciągu najbliższych trzech lat uznano zwiększenie
prężności i szybkości wdrażania aplikacji biznesowych (33%), lepsze
zarządzanie pojemnością zasobów w celu dopasowania tej pojemności do
popytu (31%), zwiększenie odporności centrów przetwarzania danych
na awarie (19%) oraz obniżenie kosztów zasilania i chłodzenia
(17%).
- Główna strategia centrów przetwarzania danych:
Za najważniejszą strategię technologiczną, którą zamierzają zrealizować
w swoich centrach przetwarzania danych, ponad jedna czwarta (28%)
uczestniczących w ankiecie informatyków uznała wdrożenie
ujednoliconej infrastruktury centrum przetwarzania danych, która
umożliwi połączenie ruchu danych z systemów pamięci masowej oraz
ruchu w sieci LAN. Następne pozycje w tym rankingu zajęła
wirtualizacja serwerów (23%), przetwarzanie w chmurze (18%),
ujednolicone przetwarzanie (17%) oraz wirtualizacja komputerów
biurkowych (13%).
- Ujednolicone przetwarzanie: Mimo tego, że
ujednolicone przetwarzanie jest technologią całkiem nową, około jednej
piątej (19%) informatyków już ją przetestowało lub wdrożyło,
natomiast kolejne 41% planuje przetestować lub wdrożyć rozwiązanie
z zakresu ujednoliconego przetwarzania w ciągu najbliższych
12 miesięcy.
- Średnia liczba centrów przetwarzania danych:
Kierownicy ds. informatycznych stwierdzili, że zasoby serwerowe w ich
firmie są rozmieszczone średnio w 14 centrach przetwarzania danych.
Możliwości kariery zawodowej w centrach przetwarzania danych: nowe stanowiska i współpraca zespołów
- Najważniejsze korzyści z punktu widzenia rozwoju kariery zawodowej:
Tendencja do wdrażania ujednoliconej infrastruktury centrów
przetwarzania danych spowodowała zacieśnienie współpracy między
poprzednio odseparowanymi zespołami informatyków oraz wzrost
liczby nowych programów szkoleniowych, nowych certyfikatów oraz
nowych stanowisk i funkcji.
- Możliwości rozwoju kariery zawodowej informatyków:
Około 50% informatyków przewiduje pojawienie się w ciągu kolejnych
trzech lat nowych możliwości rozwoju kariery zawodowej w tym
obszarze, w wyniku szkoleń interdyscyplinarnych oraz współpracy
między poprzednio działającymi osobno zespołami. Ponad jedna
czwarta (27%) respondentów wskazała wzrost efektywności jako
główną przyczynę współpracy między zespołami informatyków, a 25%
respondentów uznało rozwój nowych technologii za okoliczność
wymagającą większej integracji zespołów informatyków.
- Rozwój kariery zawodowej: Kraje, w których
przewiduje się największy wzrost liczby nowych, atrakcyjnych stanowisk
informatycznych w wyniku szkoleń interdyscyplinarnych oraz
współpracy, to Indie (59%), Chiny (56%), Hiszpania (53%) i Meksyk
(53%).
- Nowe miejsca pracy: 43% respondentów ze
wszystkich badanych krajów oczekuje pojawienia się nowych możliwości
pracy dla informatyków w wyniku najnowszych szkoleń i programów
certyfikacyjnych dla kierowników centrów przetwarzania danych.
Dzieje się tak zwłaszcza w Chinach (64%) i w USA (52%).
- 41% respondentów dostrzega otwieranie się nowych możliwości
kariery zawodowej - pojawiają się stanowiska takie, jak architekt
centrum przetwarzania danych i kierownik centrum przetwarzania
danych. Czołową pozycję pod tym względem zajmują Chiny (75%) i
Indie (51%).
Cytaty
„Centra przetwarzania danych zmieniają się, chcąc zaspokoić
oczekiwania pracowników w zakresie dostępu do sieci, aplikacji i
informacji w dowolnym miejscu, o dowolnej porze i z dowolnego
urządzenia” - powiedziałLew Tucker, dyrektor techniczny Cisco ds. przetwarzania w chmurze.
„Z trzeciej części raportu Cisco Connected World Report wynika, że
informatycy z całego świata wykorzystują technologie, takie jak
wirtualizacja, przetwarzanie w chmurze, wirtualizacja komputerów
biurkowych oraz ujednolicona infrastruktura centrum przetwarzania
danych, aby spełnić oczekiwania pracowników, pomagając jednocześnie
swoim firmom w osiąganiu założonych celów biznesowych”.
Informacje o badaniu
- Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie firmy Cisco przez
agencję InsightExpress - zewnętrzną firmę ze Stanów Zjednoczonych
zajmującą się badaniami rynkowymi.
- Firma Cisco zleciła badanie w celu pogłębienia swojej wiedzy
na temat współczesnych wyzwań dla firm, które starają się
zaspokajać potrzeby pracowników oraz własne potrzeby biznesowe
w warunkach coraz większej mobilności pracowników, rosnącego
poziomu zagrożeń oraz istnienia technologii, które mogą
udostępniać aplikacje i informacje w bardziej kompleksowy sposób - od
zwirtualizowanych centrów przetwarzania danych i środowisk przetwarzania
w chmurze po tradycyjne sieci przewodowe i bezprzewodowe.
- W ramach ogólnoświatowego badania przeprowadzono dwie
ankiety: jedną objęto pracowników, a w drugiej uczestniczyli
informatycy. W każdej ankiecie wzięło udział 100 respondentów z
każdego z 13 krajów, ich ogólna liczba wyniosła więc do 2600 osób.
- Badanie przeprowadzono w następujących 13 krajach:
Australia, Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Włochy,
Japonia, Meksyk, Hiszpania, Rosja, Wielka Brytania i USA.
|